צבעים, מוזיקה ומסורת

10 קרנבלים מרהיבים שמגדירים את תרבות אמריקה הלטינית

עונת הקרנבל באמריקה הלטינית היא אחת התקופות המיוחלות והמרגשות ביותר בשנה. הקרנבלים נחגגים בדרך כלל בין חודשי ינואר למרץ, ומתפרשים על פני כל רחבי היבשת הססגונית – ממקסיקו הצבעונית בצפון ועד ארגנטינה הרחוקה בדרום. במהלך תקופה זו, הרחובות מתעוררים לחיים בצבעים וקצבים לאומיים. קהילות שלמות יוצאות להציג את מיטב המסורות התרבותיות שלהן, כאשר המנהגים והטקסים משתנים במידה ניכרת בין המדינות השונות. למרות השוני הרב, יש דבר אחד משותף לכל הקרנבלים: להקות מרהיבות של רקדנים ואמנים לבושים בתלבושות מסורתיות וססגוניות, הצועדים ברחובות במצעדים חגיגיים. הן מציגות את התרבות והמורשת הייחודיות שלהן בגאווה רבה, לעיני המקומיים והמבקרים כאחד.

 

כולנו מכירים את קרנבל ברזיל שזכתה להכרה עולמית כמלכת הקרנבלים

וזה מגיע לה לחלוטין!

אבל בזמן שכולם נוסעים לריו, המטיילים הסקרנים גילו סודות פולקלוריים חדשים. קרנבלים ססגוניים המציעים חוויות ייחודיות ושונות שאי אפשר לקבל בשום מקום אחר הם לא מחליפים את ברזיל – הם מציעים משהו אחר לגמרי, משהו שונה, משהו שרק אתם תחוו.

אז אם אתם מטיילים בעונת הקרנבלים גלו איזה קרנבל מתקיים ביעדכם ואל תפספסו. הנה לכם 10 קרנבלים להתרשם :

 

1. קרנבל גואלגואיצ'ו (Gualeguaychu) מופע מרהיב בבירת הגאוצ'וס – ארגנטינה

קרנבל גואלגואיצ'ו בארגנטינה הוא ללא ספק האירוע התרבותי המרכזי והמרשים ביותר במדינה. העיר גואלגואיצ'ו,הופכת מדי שנה לבמה מרכזית לחגיגות קרנבל מפוארות שמושכות אליה מבקרים מכל קצוות העולם. החגיגות המרהיבות תהלוכות ריקודים בתלבושות צבעוניות וססגוניות. מאות אמני במה  המופיעים במקביל, ותחרות בין להקות מקומיות מוסיפה מתח ותחרותיות שמעצימים את האנרגיה והעוצמה של המופעים.

החגיגות מתקיימות בכל שבת בחודשי ינואר ופברואר

2. קרנבל פנמה (Panamá city) – חגיגה מלכותית בלב אמריקה המרכזית – פנמה

קרנבל פנמה המפורסם, הידוע בשם "פסטיבל המלך מומו" מתקיים בערים כמו פנמה סיטי ולאס טאבלס הופכות לבמה צבעונית ותוססת לאחד החגים הקרנבליים המרהיבים בעולם. החגיגות נפתחות בטקס מרהיב של בחירת מלכת הקרנבל  ומצעדים מסורתיים מציפים את הרחובות בים של רקדנים מקצועיים, מוזיקאים מוכשרים ונשים לבושות חצאיות בצבעים עזים וחיים, היוצרים מופע ויזואלי עוצר נשימה. לב החגיגות הוא המסורת האהובה והמפורסמת של "המוחדרה" – שבה המשתתפים בכיכרות הציבוריות נהנים מהתזת מים. משאיות מים מיוחדות, צינורות ברחובות ודליי מים יוצרים אווירה קלילה ומשמחת המאפיינת את הרוח הפנמית האמיתית. הקרנבל מגיע לשיאו ולסיומו בלילה השלישי עם טקס הקבורה התיאטרלי של הסרדינים – מופע סמלי מרשים המסמן את סיום החגיגות באופן חגיגי ובלתי נשכח.

החגיגות מתקיימות בסןף פברואר תחילת מרץ במשך ארבעה ימים

3. קרנבל הומאוואקה (Humahuaca) – שנה בחודשים פברואר ומרץ לבמה – מערב ארגנטינה

שנה בחודשים פברואר ומרץ לבמה במהלך שמונה ימי החגיגות, המשתתפים משתחררים מהגבלות היומיום ונהנים מחופש מוחלט של ביטוי והנאה. מזריחה עד שקיעה. קברדה דה הומאוואקה, עמק הקשת בענן המרהיב שבמחוז חוחוי בצפון מערב ארגנטינה, הופך לאחד הקרנבלים המרשימים והאותנטיים. הקרנבל בהומאוואקה משלבת בהרמוניה מושלמת שלושה עולמות: המסורות הקדומות של העמים הילידיים, המורשת הספרדית מהמאה ה-15, והמנהגים הקריאוליים המקומיים. החגיגה היא גרסה מודרנית ומותאמת של פסטיבל האינקה הקדום "קאפאג' אינטי ראמי", המוקדש לכבוד האלוהות הגדולה.בלב החגיגה עומדת הפולחן לפצ'אמאמה – אמא אדמה, המבטא את הקשר העמוק בין האדם לטבע במסורת האנדית. הקרנבל נפתח בטקס מרהיב של "חשיפת השטן" – דמות מיתולוגית המכונה קולודו או פוג'ליי, המסמלת את השחרור מהממסד החברתי וההתרה מהעקרונות המוסריים הקשיחים. המשתתפים מתרפקים בתלבושות צבעוניות מרהיבות, מקושטות בפעמונים מנגנים ומסכות מסתוריות. מנהג ייחודי הוא השרייה בקמח, טלק וסוכריות, בעוד ענפי בזיליקום מקודש מחולקים לברכה ולהגנה.לאחר שמונה ימים של חגיגות סוערות, הקרנבל מגיע לסיומו הדרמטי עם טקס "קבורת השטן". בטקס המרגש, המשתתפים מקר

החגיגות מתקיימות בסןף פברואר תחילת מרץ במשך שמונה ימים

 

4. קרנבל ברנקילא (Baranquilla) – מסורת של שלוש מאות שנה שמחיה את קולומביה

קרנבל ברנקילא,  זהו לא רק פסטיבל, אלא חוויה תרבותית מלאה המהווה את הלב הפועם של התרבות הקריבית הקולומביאנית. כל רחוב, פינה ושכונה בברנקילא הופכים לבמה צבעונית וחיה. קצבי הקומביה מהדהדים באוויר, ריקודים מסורתיים ממלאים את הרחובות, וצבעים עזים של תלבושות מרהיבות יוצרים מופע ויזואלי בלתי נשכח. קרנבל ברנקילא זוכה להכרה בינלאומית מוחלטת כאחת החגיגות התרבותיות והפולקלוריות המשמעותיות ביותר בעולם. העיר ברנקילא מתפארת מדי שנה בביטויים המייצגים ביותר של הזהות הקריבית הקולומביאנית, המשלבת בהרמוניה מושלמת מסורות שונות. החגיגות נפתחות בטקס בו ראש העיר מעניק למלכת הקרנבל את מפתחות העיר. יחד עם ריי מומו וממשיך במצעד לה גואצ'רנה הלילי הפותח רשמית את עונת החגיגות בחוויה קסומה של אורות, צבעים וקצבים. החגיגה מגיעה לסיום מרגש עם **מותו של חוסליטו** – טקס סמלי המסמן את סיום הקרנבל.

החגיגות הרשמיות מתקיימות בין ה-18 ל-21 בפברואר במשך ארבעה ימים אך החוויה מתחילה הרבה קודם לכן. החל מה-21 בינואר, העיר נכנסת לאווירה עם אירועי טרום-קרנבל המכינים את הבמה לחגיגה הגדולה.

  1. 5. קרנבל טרינידד וטובגו (Trinida&Tobago) – תחילתה של שחרור וחירות בהאיים טרינידד וטובגו

טרינידד וטובגו, מדינת איים קריבית מקסימה הממוקמת מצפון לוונצואלה, הופכת מדי שנה לבמה למחזה תרבותי עולמי הנערך לפני תחילת התענית הנוצרית. החגיגות מתחילות חודשים מראש ויוצרות עונה תרבותית מושלמת המאחדת את כל התושבים בחוויה קולקטיבית מרגשת. זו עונה תרבותית שלמה המחברת את כל התושבים והמבקרים בחוויה קולקטיבית מרגשת. הקרנבל החל כאשר מהגרים מהאיים הצרפתיים הגיעו לטרינידד, כולל בעלי מטעים צרפתיים ואנשים משוחררים. הם הביאו עמם מסורת של נשפי מסכות הנקראים "פֶּטֶס" (fêtes).  כאשר אפריקאים משועבדים לא הורשו להשתתף בחגיגות הלבנים, הם יצרו חגיגות משלהם הנקראות קנבולי (Canboulay – מהמילים הצרפתיות "cannes brûlées" שפירושן קנה סוכר שרוף). במהלך הקנבולי, הם לעגו להתנהגות ולביגוד של האדונים שלהם,  לאחר ביטול העבדות ב-1834, הקרנבל הפך לסמל חופש ולביטוי תרבותי של השחרור.

החגיגות מתקיימות בין ה 3-4 במרץ במשך יומיים רצופים

 

6. קרנבל דה אורורו (Oruro) – מסע רוחני במקדש קדום של עמי האורו בבוליביה

בעיר הכרייה הקטנה אורורו, הממוקמת בגובה  של 3,700 מטר בהרי האנדים המערביים של בוליביה, מתרחש מדי שנה אחד המופעים התרבותיים המרהיבים והמיוחדים. העיירה הייתה  מרכז עלייה לרגל דתי של עמי האנדים עוד לפני הגעת הספרדים. עמי האימארה והקצ'ואה נהגו לנסוע מרחקים ארוכים לחגוג כאן את פסטיבל האיטו הקדוש לכבוד האלוהות הילידית טיו וללפצ'אמאמה – במאה ה-17, כשהספרדים אסרו על הטקסים הפגאניים, התושבים המקומיים המשיכו לחגוג את מסורותיהם בהסוואה נוצרית גאונית. האלוהויות האנדיות הוסוו מאחורי איקונים נוצריים, והריקוד המסורתי "יאמה יאמה" (לכבוד האל טיו) הפך לדיאבלדה- ריקוד השדים המפורסם. הדיאבלדה היא יותר ממופע ריקוד – זהו דרמה תיאולוגית מרהיבה המתארת את הקרב בין המלאך גבריאל (או מיכאל) לבין לוציפר ושבעת החטאים הקרדינליים. הרקדנים, המחופשים לשדים צבעוניים עם מסכות מורכבות בעלות עיניים בולטות, שיניים חדות וקרניים מפותלות, יוצרים מחזה ויזואלי עוצר נשימה. כל תלבושת הדיאבלדה היא יצירת אמנות בפני עצמה: מסכות מפוארות עשויות בעבודת יד, גלימות קטיפה רקומות בחוטי כסף, מטבעות וראיות קטנות, מגפיים אדומים ולבנים מקושטים בדרקונים ונחשים וטייטס ורודים* כסמל לכוחות האופל.לב הקרנבל הוא המצעד המרכזי בשבת של עלייה לרגל בת 20 שעות של 48 קבוצות פולקלור למקדש וירחן דל סוקאבון (מנהרת הכסף). כ-20,000 רקדנים ו-10,000 מוזיקאים צעדים במסלול של 4 ק"מ, יוצרים את אחד המופעים הפולקלוריים הגדולים באמריקה הדרומית.

החגיגות מתקיימות במהלך פברואר -מרת  במשך עשרה ימים

7 . קרנבל מונטווידאו, (Montevideo) –  הקרנבל הארוך ביותר בעולם נמצא באורוגוואי 

קרנבל מונטווידאו שומרת על הכתר הקרנבל הארוך ביותר בעולם. במשך 40 לילות ברצף בירת אורוגוואי הופכת לבמה אינטימית וחמה לחגיגה המקורית והאותנטית ביותר. קרנבל מונטווידאו נולד מכאב וגעגועים. במאה ה-18, כאשר עבדים אפריקניים קיבלו יום חופש יחיד בשנה, הם ביטאו את געגועיהם למולדת דרך קצבי תופים עמוקים, שירה נואשת וריקודים. מקצבים אלה התפתחו למוזיקת הקנדומבה- ז'אנר מוזיקלי ייחודי לאורוגוואי שהפך לעמוד השדרה של הקרנבל – מצעדי לאס יאמאדאס. השם לאס יאמאדאס מגיע מהקריאות שהשמיעו העבדים האפרו-אורוגוואיים ברחובות כדי להתכנס לחגיגות תופים משותפות. היום, מצעד לאס יאמאדאס הוא האירוע המרכזי של הקרנבל, צעדת כבוד לשורשים האפריקניים המתקיימת בשכונות הספר תופים ותלבושות ססגוניות מקשטות במות קטנות ואינטימיות הפזורות בכל רחבי העיר.  4-7 קבוצות קרנבל מופיעות בכל טאבלאדו, יוצרות חוויה אישית וחמה שבה התיירים הופכים לחברים ולחלק מהקהילה.כל מצעד מסמל מבט על התרבות המקומית של אורוגוואי. קרנבל מונטווידאו  המקום שבו הזמן נעצר ל-40 לילות של שמחה טהורה, ושבו כל מבקר הופך להיות חלק מהסיפור הגדול של אורוגוואי, המקומיים מזמינים, מלמדים, משתפים ויוצרים והופכים אתכם לחלק מהמשפחה.

החגיגות מתקיימות מסוף ינואר עד תחילת מרתץ במשך  40 לילות

8. קרנבל ורקרוס (Veracruz) – הקרנבל השמח ביותר בעולם בחוף הקריבי של מקסיקו

בעיר הנמל הסוערת ורקרוס, שבחוף המקסיקני של מפרץ מקסיקו, מתרחש מדי שנה מה שמכונה בגאווה "הקרנבל השמח ביותר בעולם. קרנבל ורקרוס הוא הקרנבל השני בחשיבותו באמריקה הלטינית אחרי קרנבל ריו דה ז'נרו, ונחשב לגדול ביותר במקסיקו. מה שמייחד אותו הוא השילוב הייחודי של המסורת המקסיקנית עם השפעות קריביות ואפריקניות, יוצר אווירה חמה ומזמינה שמושכת כמיליון מבקרים מדי שנה. הקרנבל החל כחגיגה קולוניאלית עליונה ב-1866 בתקופת הקיסר מקסימיליאן, אך התפתח למשהו הרבה יותר עממי ואותנטי. תושבי השכונות מחוץ לחומת העיר הקולוניאלית יצרו צורות מוזיקה וריקוד חדשות המשלבות מסורות אפריקניות, אירופיות וילידיות. לאחר המהפכה המקסיקנית, הקרנבל החל מחדש ב-1925 במטרה לחזק את האחדות הקהילתית ואת הערכים החברתיים. הקרנבל נפתח עם "קוואמה דל מאל הומור" – שריפת בובה המייצגת דמות ציבורית שנואה או מצב רע שהקהילה רוצה להיפטר ממנו ומסתיים בקבורת חואן קרנבל בזוקאלו, שם נקראת צוואתו – בכתב יד מלא בבדיחות אירוניות וסרקסטיות על ענייני מקסיקו וורקרוס. זהו ביטוי עממי לביקורת חברתית ופוליטית בצורה הומוריסטית. המצעדים כוללים

החגיגות מתקיימות בסוף פברואר – תחילת מרץ במשך תשעה ימי שמחה רצופים

9. קרנבל פונו (Puno) – חגיגה תרבותית בלב האנדים בפרו

פברואר הוא החודש הקסום של העיר העיר פונו הציורית, הממוקמת על חופי אגם טיטיקקה המפורסם, מדי שנה מתרחש אחד הפסטיבלים התרבותיים המרשימים ביותר בעולם עם שלושה אירועים תרבותיים חשובים הנחגגים כולם בזו אחר זו  חג הבתולה מקנדלריה, ואחריו שבוע התיירות וקרנבל פונניו. זוהי חגיגה צבעונית המשלבת מופעי מוזיקה וריקוד מסורתיים עם פעילויות תרבותיות נוספות.  קרנבל פונו זוכה למעמד יוקרתי כשלישי בגודלו באמריקה הדרומית, אחרי הקרנבל המפורסם של ריו דה ז'נרו ואורורו בבוליביה. על חופי אגם טיטיקקה הקסום תמצאו שילוב ססגוני של מצעדי רחוב, ריקודי פולקלור מסורתיים, קרבות מים מרעננים, אווירה חגיגית ותלבושות מרהיבות. להקות ריקוד ופולקלור רבות מתכנסות בפונו מדי פברואר לכבוד הבתולה הקדושה זוהי הזדמנות נפלאה להציץ לתוך הטקסים והמסורות התרבותיות וההיסטוריות העשירות של פרו. רקדנים מגיעים מכל קצווי פרו כדי לייצג את עירם בתלבושות ומסכות צבעוניות מרשימות. המסירות והמקצועיות מרשימות – רקדנים יכולים להופיע עד 8 שעות רצופות ברחובות פונו! כל להקת ריקודים מלווה בלהקה מוזיקלית משלה, יוצרת מופע שמחת חושים מושלם.

החגיגות מתקיימות במהלך חודש פברואר

  1. קרנבל גוארנדה (Guaranda) – פסטיבל השמחה בלב האנדים באקוודור

בעמק גבוה ומוקף הרים במחוז בוליבר, העיירה הציורית גוארנדה הופכת מדי שנה לבירת החגיגות של אקוודור. קרנבל גוארנדה, הוא אירוע פופולרי שופע מוזיקה וריקודים, גדוש בניחוח ומסורת אנדיים אותנטיים שמושכים אלפי מקומיים ותיירים מכל העולם.  קיימות מספר גרסאות על מקור קרנבל גוארנדה: האגדה הראשונה והפופלארית מספרת על שבט הגוארנגס העתיק, השייך לשבט הצ'ימבוס, שערך מסיבה לכבוד הקקיק (מנהיג השבט) גוארנגה ולהודות לאמא טבע המכונה פצ'קמאק. הם הכינו אוכל ומשקה, קיבלו את השבטים הסובבים שהגיעו לפסטיבל וחגגו במשך שלושה ימים עם תחפושות, ריקודים, שירים, צביעת פנים, לבישת עורות בעלי חיים, שתיית צ'יצ'ה ואוכל מבוסס תירס. הקרנבל נפתח עם הכניסה הדרמטית של טאיטה קרנבל (אבא קרנבל) לעיר. זוהי דמות סמלית – בדרך כלל בעל אדמות עשיר מקומי והנותן הנדיב של המסיבה. אחד המאפיינים הייחודיים של קרנבל גוארנדה הוא פאחארו אסול (הציפור הכחולה) – משקה אלכוהולי מקומי מסורתי ועוצמתי שנוצר במיוחד לקרנבל ומתואם למסורת המקומית. לאורך כל קרנבל גוארנדה, החגיגות מלוות בסרטים, פרחים וממתקים, מסורת זו מסמלת שמחה והתחדשות, ומקורותיה בטקסי פוריות אינקה עתיקים. המצעדים כוללים תזמורות נחושת מסורתיות, קבוצות ריקוד וקומפרסס (מצעדי ריקוד) שנעות לקצב מוזיקה עממית ומודרנית. הכלי נגינה המסורתיים כוללים חלילים אנדיים, כלי מיתר ותופי בומבו.

החגיגות מתקיימות במהלך חודש פברואר למרץ

*מומלץ לוודא תאריכים  של הקרנבלים באתרי התיירות של היעדים. (בהתאם ללוח הליטורגי הנוצרי)

ניתן להשתמש בחצי המקלדת בכדי לנווט בין כפתורי הרכיב
",e=e.removeChild(e.firstChild)):"string"==typeof o.is?e=l.createElement(a,{is:o.is}):(e=l.createElement(a),"select"===a&&(l=e,o.multiple?l.multiple=!0:o.size&&(l.size=o.size))):e=l.createElementNS(e,a),e[Ni]=t,e[Pi]=o,Pl(e,t,!1,!1),t.stateNode=e,l=Ae(a,o),a){case"iframe":case"object":case"embed":Te("load",e),u=o;break;case"video":case"audio":for(u=0;u<$a.length;u++)Te($a[u],e);u=o;break;case"source":Te("error",e),u=o;break;case"img":case"image":case"link":Te("error",e),Te("load",e),u=o;break;case"form":Te("reset",e),Te("submit",e),u=o;break;case"details":Te("toggle",e),u=o;break;case"input":A(e,o),u=M(e,o),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;case"option":u=B(e,o);break;case"select":e._wrapperState={wasMultiple:!!o.multiple},u=Uo({},o,{value:void 0}),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;case"textarea":V(e,o),u=H(e,o),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;default:u=o}Me(a,u);var s=u;for(i in s)if(s.hasOwnProperty(i)){var c=s[i];"style"===i?ze(e,c):"dangerouslySetInnerHTML"===i?(c=c?c.__html:void 0,null!=c&&Aa(e,c)):"children"===i?"string"==typeof c?("textarea"!==a||""!==c)&&X(e,c):"number"==typeof c&&X(e,""+c):"suppressContentEditableWarning"!==i&&"suppressHydrationWarning"!==i&&"autoFocus"!==i&&(ea.hasOwnProperty(i)?null!=c&&Ie(n,i):null!=c&&x(e,i,c,l))}switch(a){case"input":L(e),j(e,o,!1);break;case"textarea":L(e),$(e);break;case"option":null!=o.value&&e.setAttribute("value",""+P(o.value));break;case"select":e.multiple=!!o.multiple,n=o.value,null!=n?q(e,!!o.multiple,n,!1):null!=o.defaultValue&&q(e,!!o.multiple,o.defaultValue,!0);break;default:"function"==typeof u.onClick&&(e.onclick=Fe)}Ve(a,o)&&(t.effectTag|=4)}null!==t.ref&&(t.effectTag|=128)}return null;case 6:if(e&&null!=t.stateNode)Ll(e,t,e.memoizedProps,o);else{if("string"!=typeof o&&null===t.stateNode)throw Error(r(166));n=yn(yu.current),yn(bu.current),Jn(t)?(n=t.stateNode,o=t.memoizedProps,n[Ni]=t,n.nodeValue!==o&&(t.effectTag|=4)):(n=(9===n.nodeType?n:n.ownerDocument).createTextNode(o),n[Ni]=t,t.stateNode=n)}return null;case 13:return zt(vu),o=t.memoizedState,0!==(64&t.effectTag)?(t.expirationTime=n,t):(n=null!==o,o=!1,null===e?void 0!==t.memoizedProps.fallback&&Jn(t):(a=e.memoizedState,o=null!==a,n||null===a||(a=e.child.sibling,null!==a&&(i=t.firstEffect,null!==i?(t.firstEffect=a,a.nextEffect=i):(t.firstEffect=t.lastEffect=a,a.nextEffect=null),a.effectTag=8))),n&&!o&&0!==(2&t.mode)&&(null===e&&!0!==t.memoizedProps.unstable_avoidThisFallback||0!==(1&vu.current)?rs===Qu&&(rs=Yu):(rs!==Qu&&rs!==Yu||(rs=Gu),0!==us&&null!==es&&(To(es,ns),Co(es,us)))),(n||o)&&(t.effectTag|=4),null);case 4:return wn(),Ol(t),null;case 10:return Zt(t),null;case 17:return It(t.type)&&Ft(),null;case 19:if(zt(vu),o=t.memoizedState,null===o)return null;if(a=0!==(64&t.effectTag),i=o.rendering,null===i){if(a)mr(o,!1);else if(rs!==Qu||null!==e&&0!==(64&e.effectTag))for(i=t.child;null!==i;){if(e=_n(i),null!==e){for(t.effectTag|=64,mr(o,!1),a=e.updateQueue,null!==a&&(t.updateQueue=a,t.effectTag|=4),null===o.lastEffect&&(t.firstEffect=null),t.lastEffect=o.lastEffect,o=t.child;null!==o;)a=o,i=n,a.effectTag&=2,a.nextEffect=null,a.firstEffect=null,a.lastEffect=null,e=a.alternate,null===e?(a.childExpirationTime=0,a.expirationTime=i,a.child=null,a.memoizedProps=null,a.memoizedState=null,a.updateQueue=null,a.dependencies=null):(a.childExpirationTime=e.childExpirationTime,a.expirationTime=e.expirationTime,a.child=e.child,a.memoizedProps=e.memoizedProps,a.memoizedState=e.memoizedState,a.updateQueue=e.updateQueue,i=e.dependencies,a.dependencies=null===i?null:{expirationTime:i.expirationTime,firstContext:i.firstContext,responders:i.responders}),o=o.sibling;return Mt(vu,1&vu.current|2),t.child}i=i.sibling}}else{if(!a)if(e=_n(i),null!==e){if(t.effectTag|=64,a=!0,n=e.updateQueue,null!==n&&(t.updateQueue=n,t.effectTag|=4),mr(o,!0),null===o.tail&&"hidden"===o.tailMode&&!i.alternate)return t=t.lastEffect=o.lastEffect,null!==t&&(t.nextEffect=null),null}else 2*ru()-o.renderingStartTime>o.tailExpiration&&1t)&&vs.set(e,t)))}}function Ur(e,t){e.expirationTimee?n:e,2>=e&&t!==e?0:e}function qr(e){if(0!==e.lastExpiredTime)e.callbackExpirationTime=1073741823,e.callbackPriority=99,e.callbackNode=$t(Vr.bind(null,e));else{var t=Br(e),n=e.callbackNode;if(0===t)null!==n&&(e.callbackNode=null,e.callbackExpirationTime=0,e.callbackPriority=90);else{var r=Fr();if(1073741823===t?r=99:1===t||2===t?r=95:(r=10*(1073741821-t)-10*(1073741821-r),r=0>=r?99:250>=r?98:5250>=r?97:95),null!==n){var o=e.callbackPriority;if(e.callbackExpirationTime===t&&o>=r)return;n!==Yl&&Bl(n)}e.callbackExpirationTime=t,e.callbackPriority=r,t=1073741823===t?$t(Vr.bind(null,e)):Wt(r,Hr.bind(null,e),{timeout:10*(1073741821-t)-ru()}),e.callbackNode=t}}}function Hr(e,t){if(ks=0,t)return t=Fr(),No(e,t),qr(e),null;var n=Br(e);if(0!==n){if(t=e.callbackNode,(Ju&(Wu|$u))!==Hu)throw Error(r(327));if(lo(),e===es&&n===ns||Kr(e,n),null!==ts){var o=Ju;Ju|=Wu;for(var a=Yr();;)try{eo();break}catch(t){Xr(e,t)}if(Gt(),Ju=o,Bu.current=a,rs===Ku)throw t=os,Kr(e,n),To(e,n),qr(e),t;if(null===ts)switch(a=e.finishedWork=e.current.alternate,e.finishedExpirationTime=n,o=rs,es=null,o){case Qu:case Ku:throw Error(r(345));case Xu:No(e,2=n){e.lastPingedTime=n,Kr(e,n);break}}if(i=Br(e),0!==i&&i!==n)break;if(0!==o&&o!==n){e.lastPingedTime=o;break}e.timeoutHandle=Si(oo.bind(null,e),a);break}oo(e);break;case Gu:if(To(e,n),o=e.lastSuspendedTime,n===o&&(e.nextKnownPendingLevel=ro(a)),ss&&(a=e.lastPingedTime,0===a||a>=n)){e.lastPingedTime=n,Kr(e,n);break}if(a=Br(e),0!==a&&a!==n)break;if(0!==o&&o!==n){e.lastPingedTime=o;break}if(1073741823!==is?o=10*(1073741821-is)-ru():1073741823===as?o=0:(o=10*(1073741821-as)-5e3,a=ru(),n=10*(1073741821-n)-a,o=a-o,0>o&&(o=0),o=(120>o?120:480>o?480:1080>o?1080:1920>o?1920:3e3>o?3e3:4320>o?4320:1960*Uu(o/1960))-o,n=o?o=0:(a=0|l.busyDelayMs,i=ru()-(10*(1073741821-i)-(0|l.timeoutMs||5e3)),o=i<=a?0:a+o-i),10 component higher in the tree to provide a loading indicator or placeholder to display."+N(i))}rs!==Zu&&(rs=Xu),l=yr(l,i),f=a;do{switch(f.tag){case 3:u=l,f.effectTag|=4096,f.expirationTime=t;var w=Ar(f,u,t);ln(f,w); break e;case 1:u=l;var E=f.type,k=f.stateNode;if(0===(64&f.effectTag)&&("function"==typeof E.getDerivedStateFromError||null!==k&&"function"==typeof k.componentDidCatch&&(null===ms||!ms.has(k)))){f.effectTag|=4096,f.expirationTime=t;var _=Ir(f,u,t);ln(f,_);break e}}f=f.return}while(null!==f)}ts=no(ts)}catch(e){t=e;continue}break}}function Yr(){var e=Bu.current;return Bu.current=Cu,null===e?Cu:e}function Gr(e,t){eus&&(us=e)}function Jr(){for(;null!==ts;)ts=to(ts)}function eo(){for(;null!==ts&&!Gl();)ts=to(ts)}function to(e){var t=Fu(e.alternate,e,ns);return e.memoizedProps=e.pendingProps,null===t&&(t=no(e)),qu.current=null,t}function no(e){ts=e;do{var t=ts.alternate;if(e=ts.return,0===(2048&ts.effectTag)){if(t=br(t,ts,ns),1===ns||1!==ts.childExpirationTime){for(var n=0,r=ts.child;null!==r;){var o=r.expirationTime,a=r.childExpirationTime;o>n&&(n=o),a>n&&(n=a),r=r.sibling}ts.childExpirationTime=n}if(null!==t)return t;null!==e&&0===(2048&e.effectTag)&&(null===e.firstEffect&&(e.firstEffect=ts.firstEffect),null!==ts.lastEffect&&(null!==e.lastEffect&&(e.lastEffect.nextEffect=ts.firstEffect),e.lastEffect=ts.lastEffect),1e?t:e}function oo(e){var t=qt();return Vt(99,ao.bind(null,e,t)),null}function ao(e,t){do lo();while(null!==gs);if((Ju&(Wu|$u))!==Hu)throw Error(r(327));var n=e.finishedWork,o=e.finishedExpirationTime;if(null===n)return null;if(e.finishedWork=null,e.finishedExpirationTime=0,n===e.current)throw Error(r(177));e.callbackNode=null,e.callbackExpirationTime=0,e.callbackPriority=90,e.nextKnownPendingLevel=0;var a=ro(n);if(e.firstPendingTime=a,o<=e.lastSuspendedTime?e.firstSuspendedTime=e.lastSuspendedTime=e.nextKnownPendingLevel=0:o<=e.firstSuspendedTime&&(e.firstSuspendedTime=o-1),o<=e.lastPingedTime&&(e.lastPingedTime=0),o<=e.lastExpiredTime&&(e.lastExpiredTime=0),e===es&&(ts=es=null,ns=0),1u&&(c=u,u=l,l=c),c=Ue(w,l),f=Ue(w,u),c&&f&&(1!==k.rangeCount||k.anchorNode!==c.node||k.anchorOffset!==c.offset||k.focusNode!==f.node||k.focusOffset!==f.offset)&&(E=E.createRange(),E.setStart(c.node,c.offset),k.removeAllRanges(),l>u?(k.addRange(E),k.extend(f.node,f.offset)):(E.setEnd(f.node,f.offset),k.addRange(E)))))),E=[];for(k=w;k=k.parentNode;)1===k.nodeType&&E.push({element:k,left:k.scrollLeft,top:k.scrollTop});for("function"==typeof w.focus&&w.focus(),w=0;w=t&&e<=t}function To(e,t){var n=e.firstSuspendedTime,r=e.lastSuspendedTime;nt||0===n)&&(e.lastSuspendedTime=t),t<=e.lastPingedTime&&(e.lastPingedTime=0),t<=e.lastExpiredTime&&(e.lastExpiredTime=0)}function Co(e,t){t>e.firstPendingTime&&(e.firstPendingTime=t);var n=e.firstSuspendedTime;0!==n&&(t>=n?e.firstSuspendedTime=e.lastSuspendedTime=e.nextKnownPendingLevel=0:t>=e.lastSuspendedTime&&(e.lastSuspendedTime=t+1),t>e.nextKnownPendingLevel&&(e.nextKnownPendingLevel=t))}function No(e,t){var n=e.lastExpiredTime;(0===n||n>t)&&(e.lastExpiredTime=t)}function Po(e,t,n,o){var a=t.current,i=Fr(),l=su.suspense;i=jr(i,a,l);e:if(n){n=n._reactInternalFiber;t:{if(J(n)!==n||1!==n.tag)throw Error(r(170));var u=n;do{switch(u.tag){case 3:u=u.stateNode.context;break t;case 1:if(It(u.type)){u=u.stateNode.__reactInternalMemoizedMergedChildContext;break t}}u=u.return}while(null!==u);throw Error(r(171))}if(1===n.tag){var s=n.type;if(It(s)){n=Dt(n,s,u);break e}}n=u}else n=Al;return null===t.context?t.context=n:t.pendingContext=n,t=on(i,l),t.payload={element:e},o=void 0===o?null:o,null!==o&&(t.callback=o),an(a,t),Dr(a,i),i}function Oo(e){if(e=e.current,!e.child)return null;switch(e.child.tag){case 5:return e.child.stateNode;default:return e.child.stateNode}}function Ro(e,t){e=e.memoizedState,null!==e&&null!==e.dehydrated&&e.retryTime